In deze video’s wordt de schakeling gemaakt tussen de voorkennis over breuken van de basisschool en de kennis zoals deze veronderstelt wordt in de brugklasboeken. Uit de praktijk blijkt dat hier een flink gat zit en dat de voorkennis niet bij iedere leerling even groot is. Sommige kinderen kunnen zelfs al vermenigvuldigen met breuken of zelfs al delen, waar een enkele leerling zelfs nog nooit van breuken gehoord heeft.
In de uitlegvideo 1 wordt uitgelegd wat een breuk is en wat voor soort breuken je tegen kan komen, zoals echte breuken, onechte breuken en samengestelde breuken en hoe je deze naar elkaar omschrijft. In de uitlegvideo 2 gaan we laten zien hoe je breuken kunt vereenvoudigen. Naast de bekende methode van het delen van teller en noemer door dezelfde waarde leggen we ook de wegstreepmethode uit die goed van pas komt bij het vermenigvuldigen van breuken en later ook het letterrekenen met breuken. In uitlegvideo 3 leggen we uit hoe je echte breuken en samengestelde breuken kunt optellen en aftrekken. In stappenplan 1 wordt dit nog eens kort samengevat. In uitlegvideo 4 gaan we ook laten zien hoe je echte breuken kunt vermenigvuldigen en gaan we in uitlegvideo 5 hier mee verder door te laten zien hoe je ook samengestelde breuken kunt vermenigvuldigen. In stappenplan 2 wordt dit nog eens kort samengevat. Ten slotte hebben we nog als extra video toegevoegd waarin het delen door een breuk wordt uitgelegd. Dit zit niet in dit hoofdstuk maar maakt het verhaal wel compleet en is bedoeld voor de nieuwsgierige leerling die graag al wil weten hoe dit in zijn werk gaat.
- Uitleg 1: Wat is een breuk?
- Uitleg 2: Breuken vereenvoudigen
- Uitleg 3: Breuken optellen & aftrekken
- Uitleg 4: Echte breuken vermenigvuldigen
- Uitleg 5: Samengestelde breuken vermenigvuldigen
- Extra 1: Breuken delen
- Stappenplan 1: Breuken optellen & aftrekken
- Stappenplan 2: Breuken vermenigvuldigen
- Stappenplan 3: Breuken delen
Heel erg bedankt voor de filmpjes en de goede uitleg, ik snap het al veel beter!!
Gr. Ella