1.5 De driehoek van Pascal

Bij sommige telproblemen heb je met een serie gelijkwaardige keuzes te maken. Bijvoorbeeld het tien keer gooien met een muntstuk, waarbij bij elke worp je de kans hebt op kop of munt. Of het goed of fout beantwoorden van een serie vragen, of een serie lampjes die aan of uit staan. Hoe je aan dit soort telproblemen rekent zal in deze paragraaf besproken worden. In uitlegvideo 1 zal dit soort telproblemen verduidelijkt worden aan de hand van een rij vierkanten en driehoeken. Een gerelateerd probleem wat op dezelfde manier benaderd kan worden is het berekenen van het aantal mogelijke routes door een rooster. Het berekenen van het aantal mogelijke routes in een rooster zal in uitlegvideo 2a  uitgelegd worden. In uitlegvideo 2b zullen een aantal voorbeelden hiervan gegeven worden.

Wanneer je het over de routes in een rooster hebt, heb je het over de driehoek van Pascal. Hoewel de beroemde driehoek al in eerdere wiskundige werken gepubliceerd was is de driehoek naar de Franse wiskundige Blaise Pascal vernoemd. De driehoek met zijn eigenschappen zal in uitlegvideo 3 besproken worden.

Voorkennis: Combinaties

  • Uitleg 1: Rijtjes met twee variabelen
  • Uitleg 2a: Routes in een rooster
  • Uitleg 2b: Routes in een rooster – voorbeeldopgaven
  • Uitleg 3: De driehoek van Pascal

3 thoughts on “1.5 De driehoek van Pascal

  1. Heel erg handig dit! Meeste leraren kunnen geen uitleg geven. Als sinds de eerste klas bekijk ik uw filmpjes en het heeft me veel geholpen! Heel erg bedankt voor uw filmpjes, ik weet zeker dat er veel leerlingen wat aan hebben.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *